Vad är SEO i digital marknadsföring och hur fungerar det?

0
42

Detta inlägg är ett betald inlägg och görs i samarbete med de börsnoterade företagen och / eller deras produkter. Alla hyperlänkar betalas därför hyperlänkar.

SEO i digital marknadsföring är en strategi som fokuserar på din webbplats närvaro i sökresultaten. Det involverar olika tekniker för att hjälpa dig att förbättra din ranking. Sökmotoroptimering (SEO) är en kritisk komponent i din digitala marknadsföringsstrategi. Det kan hjälpa fler personer i din målgrupp att upptäcka ditt företag online, så att du kan utöka din räckvidd och öka dina intäkter.

Hur fungerar SEO i digital marknadsföring?

När du implementerar en SEO-strategi optimerar du din webbplats för att dyka upp på sökmotorernas resultatsidor (SERP) för sökord och fraser relaterade till ditt företag.

Nyckelord är de ord och fraser din målgrupp söker efter online. Om ditt företag till exempel säljer löparskor kan din målgrupp söka med hjälp av sökord som ”löpar skor”, ”skor för löpning” eller ”löparskor för damer” och andra varianter.

Sökmotorer gillar att ge sina användare den bästa upplevelsen, vilket är anledningen till att de har hundratals rankningsfaktorer som avgör din plats i SERP:erna. Sökmotorer vill visa användarna de bästa webbplatserna i resultaten för att ge dem den information de behöver.

Använda olika tekniker

Med SEO kommer du att implementera tekniker som förbättrar din webbplats användarupplevelse för att säkerställa att din webbplats ger din målgrupp svar på deras frågor. Några exempel på SEO-tekniker inkluderar:

  • Implementera responsiv design för att göra din webbplats vänlig för mobilanvändare
  • Förbättra din webbplatsnavigering för att säkerställa att användare enkelt kan navigera på din webbplats
  • Skapa anpassat innehåll som svarar på användarnas frågor
  • Infoga sökord och fraser på sidorna och innehållet på din webbplats

När du implementerar en SEO-strategi kommer dina förbättringar att skicka positiva signaler till sökmotorerna om att din webbplats ger användarna värde. Som ett resultat kommer sökmotorer att ranka din webbplats högre i SERP:erna.

Att uppnå en topplacering i sökresultaten är viktigt eftersom 75 % av användarna inte klickar förbi den första sidan med resultat.